Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Alchemia w czasach greckich i rzymskich

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Sprzęt do destylacji zaprojektowany przez Zosimosa według bizantyjskiego manuskryptu
Sprzęt do destylacji zaprojektowany przez Zosimosa według bizantyjskiego manuskryptu

Choć alchemię średniowieczną i starożytną łączy wiele wspólnych zagadnień, ciężko znaleźć jednoznaczną kontynuację między grecko-rzymską tradycją a mediewalną. Jedną z podstawowych różnic jest to, że pierwsza z nich opierała się głównie na zagadnieniach filozoficznych i hermetyzmie, druga zaś ceniła wyżej eksperymentalne obcowanie z otaczającą nas materią. Jednak, czy rzeczywiście tak było? Co zawdzięczamy grecko-rzymskim alchemikom? Co ma wspólnego alchemia z unifikacją monetarną cesarza Dioklecjana? Odpowiedź w poniższym artykule.

Za jednych z pierwszych „alchemików” w świecie greckim uznaje się Empedoklesa (490–430 p.n.e.), Platona (427–347 p.n.e.) i Arystotelesa (384–322 p.n.e.). Wszyscy oni wierzyli, że całą materią składa się z czterech podstawowych elementów (pierwiastków): ziemi, powietrza, ognia i wody, oraz eteru. Uczeń szkoły Arystotelesa — Teoprastus nie do końca zgadzał się z naukami swojego mistrza. Zwracał uwagę na problem związany z ogniem — aby go utrzymać potrzeba paliwa; tworzy się go nienaturalnie. Poza tym w swoich dziełach wymieniał receptury na syntetyczne kamienie i pigmenty.

Jednak najbardziej znanymi osobami parającymi się alchemią w czasach starożytnych była Maria zwana Żydówką, Kleopatra i Zosimos. Według nich, najważniejszą częścią alchemii było imitowanie („produkcja”) złota. Ostatni z nich urodził się w Górnym Egipcie. Spisał ok. 28 ksiąg poświęconej tematyce chemicznej. Opisywał w nich szereg metod, takich jak: destylację, sublimację, filtrację. Szczególnie interesował się on zmianą barwy metali szlachetnych. Opisywał również, że rtęć i związki arsenu powodują zmianę barwy miedzianych przedmiotów na srebrny. Zosimos starał się nadać alchemii cechy naukowe. W swoich dziełach opisywał podstawy teoretyczne swojej sztuki, był przeciwnikiem magii. Ze względu na to, że działał na przełomie III i IV w. n.e. z pewnością był świadkiem spalenia dużej części ksiąg „spisanych przez Egipcjan poświęconych chemii srebra i złota” przez cesarza Dioklecjana w 297–98 n.e. Wydarzenie to było częścią zmiany polityki monetarnej w Starożytnym Rzymie.

Maria Żydówka stworzyła metodę delikatnego podgrzewania substancji poprzez ogrzewanie pojemnika przy pomocy pary (łaźnia wodna). Pracowała również nad różnymi rodzajami alembików i urządzeń do zbierania par. Po dziś dzień jej imię zostało unieśmiertelnione we francuskim określeniu na ten proces — bain-marie.

Związaną ze szkołą Marii była alchemiczka Kleopatra. Zajmowała się ona głównie chemią metali szlachetnych — złota srebra oraz rtęci. W jej dziełach znajduje się również jedno z najstarszych przedstawień uroborosa — węża zjadającego swój własny ogon (późniejszy symbol „kosmicznej mocy”, alchemii oraz farmacji). W swoich opisach sprzętów do destylacji często odwoływała się do symboliki związanej z kobiecą seksualnością. Poza tym, prawdopodobnie była biegła w izolacji trucizn oraz produkcji kosmetyków (perfum, maści).

Pewnym podsumowaniem przemyśleń i odkryć okresu greckiego był Corpus alchemicum graecum, skompilowany przez bizantyjskiego skrybę na początku XI w. Zawiera on wyciągi z 24 ksiąg datowanych od II do VIII w.  Najstarsza z nich — Physika kai mystika — autorstwa pseudo-Demokryta opisuje typowe przepisy na różnego typu preparaty oraz frustracje ucznia, który żali się, że jego mistrz umarł, zanim przekazał mu wszystkie sekrety alchemii. Alchemik ten odbierał procesy chemiczne w kategoriach mistycznych, pisał że „natura ogranicza naturę” i „natura pokonuje naturę” — zdania jednoznacznie odnoszące się do przemian „wewnętrznych”.

W Corpus Hermeticum znajdują się także inne dzieła, częściowo nawiązujące do gnostycyzmu. Początków samej alchemii upatruje w objawieniu przez anioła Amniaela wiedzy o przemianie metali ziemiance — Izydzie.

Autor: Aleksander K. Smakosz
Źródła wykorzystane
  • T. Keyser, Alchemy in the Ancient World: From Science to Magic. Illinois Classical Studies, 1990, 15(2), 353-378
  • M. Principe, The secrets of alchemy, Chicago 2012
  • Sherwood Taylor, The visions of Zosimos. Ambix, 1937, 1(1), 88-92

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na kanałach społecznościowych, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM

Dowiedz się więcej!

Wylosuj ciekawostkę i dowiedz się czegoś nowego o antycznym świecie Rzymian. Wchodząc w poniższy link zostaniesz przekierowany do losowego wpisu.

Losowa ciekawostka

Losowa ciekawostka

Odkrywaj tajemnice antycznego Rzymu!

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wpisami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera, który jest wysyłany w każdą sobotę.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Księgarnia rzymska

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów