Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Idea Męczeństwa

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Krzyż przed Koloseum
Krzyż przed Koloseum

Chrześcijaństwo w swych początkach różniło się dosyć znacznie od tego które znamy w obecnej formie, aczkolwiek idea męczeństwa po dziś dzień budzi żywe emocje wśród wiernych i jest wciąż przezeń ceniona i wychwalana.

W owych czasach, gdy chrześcijaństwo stawiało swe pierwsze kroki w świecie rzymskim ideał świętości ucieleśniano właśnie w postaci człowieka-męczennika, który krwią „daje świadectwo” wierze chrześcijańskiej. Jan (św. Apostoł chrześcijan) wspomina o trzech świadkach – Duchu, wodzie (chrzcie) i krwi (męczeństwie). Orygenes wspomina nawet uprzednie prześladowania jako złoty wiek kościoła. Zatem we wczesnej kulturze chrześcijańskiej postać męczennika zastąpiła postać herosa w kulturze pogańskiej, a żywoty i legendy męczenników zajęły miejsce heroicznych mitów i legend.

Po dziś dzień zachował się protokół przesłuchań pochodzący z nieistniejącego już miasta w pobliżu Kartaginy – Scylli, z dnia 17 lipca 180 r. n.e. przedstawiający przesłuchanie chrześcijan, podczas którego prokonsul Saturnin próbuje przekonać oskarżonych do oddania czci należnej cesarzowi (gdyż jak wiadomo panował wówczas w cesarstwie kult i bojaźń święta wobec osoby cesarza), jednakże Speratus – jeden z oskarżonych z dumą odmówił, a wraz z nim cała reszta. Po ogłoszeniu wyroku zostali oni skazani na ścięcie, jednak przed jego wykonaniem rzekli: „Dziś będziemy męczennikami w niebie. Dzięki Bogu.”

Przykład ten będący tak naprawdę jednym z wielu bez wątpienia ukazuje determinację i odwagę ludzi gardzących śmiercią oraz bezgranicznie oddanych idei Królestwa Jezusowego, jednocześnie będąc dla niektórych przykładem lekkomyślności oraz głupoty osób, które oddały swój żywot za wzniosłe i nierealne ideę. Kult męczenników należy rozpatrywać pod kątem interpretacji śmierci Jezusa. Jak to określił Paweł z Tarsu, była to śmierć niewinnego baranka, którego krew zmyła pierworodny grzech ludzkości. Śmierć męczenników, również niewinnych (co podkreślają pisarze chrześcijańscy) był zarówno protestem przeciw gwałtowi zadanemu prawu sumienia jak i świadectwem wiary w Jezusa.

Autor: Adam Zawojak
Źródła wykorzystane
  • Jan Wierusz Kowalski, Wczesne chrześcijaństwo I-X wiek, 1985
  • Th. Ruinart, Acta Martyrum, Ratyzbona 1859, s. 132-133

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na kanałach społecznościowych, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM

Nowości ze świata antycznego Rzymu

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wpisami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera, który jest wysyłany w każdą sobotę.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Księgarnia rzymska

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów