Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Fresk ukazujący Perseusza ratującego Andromedę

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Fresk ukazujący Perseusza ratującego Andromedę
Fresk ukazujący Perseusza ratującego Andromedę

Przepiękny pompejański fresk przedstawiający greckiego herosa – Perseusza, uwalniającego Andromedę. Zgodnie z mitologią, Perseusz powracający z wyprawy przeciw potworowi gorgonie Meduzie (jak widać na fresku – wyprawy uwieńczonej sukcesem. Perseusz dzierży w dłoni odciętą głowę Meduzy), spotkał przykutą do skały Andromedę.

Tu mit o Perseuszu łączy się z innym, w którym księżniczka Andromeda została poświęcona przez swój lud, który ofiarowując ją na pożarcie innemu potworowi – Ketosowi, chciał się od niego uwolnić. Spotkawszy uwięzioną Andromedę, Perseusz oswobodził ją i wziął za żonę. Gdy dobrze się przyjrzeć, uzębioną paszczę Ketosa ujrzymy w lewym dolnym rogu.

Fresk jest wyjątkowo piękny – Perseusz nie jest na nim ukazany w chwili swego największego zwycięstwa, czyli po pokonaniu Meduzy, ale gdy spotyka kobietę, która stanie się jego żoną. Nie jest to więc scena heroiczna, ilustrująca bohaterskie czyny Perseusza. Przeciwnie – jest spokojna, wyciszona i pełna intymnego uroku. Andromeda jest częściowo obnażona – Perseusz nie spogląda na nią wprost, lecz jakby zawstydzony wystającą nagą piersią spuszcza wzrok.

Zgodnie z konwencją malarską, ciało Perseusza jest ciemniejsze, a Andromedy – jaśniejsze. Tak zazwyczaj w malarstwie grecko-rzymskim akcentowano różnicę płci. Perseusz jest nagi, jedynie jego plecy są zakryte płaszczem. To oczywiście tylko artystyczna konwencja – tzw. „nagość heroiczna” w sztuce zastrzeżona była dla bogów, herosów, sportowców, wojowników, a z czasem także np. dla wodzów (rzymscy cesarze byli niekiedy właśnie przedstawiani nago by podkreślić ich boskość lub bohaterstwo). Tło jest ledwie zarysowane i wyrażone raczej symbolicznie poprzez skały i kamienie. – to również element konwencji malarskiej, zgodnie z którą cała uwaga widza miała się skupić na postaciach. Zwróćcie uwagę na przemyślany układ postaci wpisujących się w romb.

Fresk jest kopią greckiego obrazu tablicowego, prawdopodobnie namalowanego przez ateńskiego malarza Nikiasza tworzącego w IV wieku p.n.e. Kopia ta powstała na ścianie pompejańskiego domu zwanego „Domem Kastora i Polluksa” i jest zapewne autorstwa jakiegoś ówczesnego lokalnego rzemieślnika (tak tak! Malarze fresków nie byli w Rzymie uznawani za artystów, ale za rzemieślników!). Podobnych fresków o tej samej tematyce i niemal identycznym układzie w Pompejach było wiele, kilka się zachowało do naszych czasów. Ale żadna kopia dzieła Nikiasza nie dorównuje freskowi z Domu Kastora i Polluksa.

Frapuje mnie, jak piękny musiał być oryginalny obraz sztalugowy, skoro nawet jego kopia wykona przez prowincjonalnego malarza w drugorzędnym rzymskim miasteczku, wciąż nas tak zachwyca po upływie prawie dwóch tysiącleci.

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Aby portal mógł istnieć i się dalej rozwijać potrzebne jest finansowe wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer. Wierzę w to, że będę mógł liczyć na szersze wsparcie, które pozwoli mi jeszcze bardziej poświęcić się mojej pracy i pasji, maksymalnie usprawniać stronę oraz ukazywać świat antycznych Rzymian w interesującej formie.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Nowości ze świata antycznego Rzymu

Jeżeli chcesz być na bieżąco z nowościami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera.

Zapisz się do newslettera!

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów