Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Czy Rzymianie byli przy aresztowaniu i zmartwychwstaniu Jezusa?

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Ecce Homo, Antonio Ciseri
Ecce Homo, Antonio Ciseri

„Judasz, otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią.” (J 18, 3)

Tylko święty Jan, który pisał swoją ewangelię najpóźniej, wspomina o żołnierzach rzymskich przy aresztowaniu Jezusa w Ogrodzie Oliwnym. Jednak to mało prawdopodobne, żeby tam byli. Pojmanie Jezusa było wewnętrzną sprawą najwyższych władz żydowskich. Natomiast święty Jan mógł użyć pojęcia kohorta w mało precyzyjny sposób, mogło mu wcale nie chodzić o oddział kilkuset żołnierzy, tym pojęciem mógł określić jakąkolwiek straż. Mogła to być też straż świątynna.

W czasach Jezusa współpraca Żydów z Rzymianami nie układała się najlepiej, tym bardziej za panowania Poncjusza Piłata. Według Józefa Flawiusza, który opisał atmosferę tamtych czasów, stosunki te były nawet bardzo napięte. Piłat reprezentował okupanta rzymskiego, nie lubił Żydów, Żydzi natomiast nienawidzili go jeszcze bardziej.

Aresztowanie Jezusa odbyło się pod osłoną nocy, po cichu. Żydom nie było potrzebne wojsko, w zupełności wystarczyła straż świątynna. Apostołów nie było wielu, nie byli też zbyt waleczni. Gdyby Jezusa aresztowali żołnierze rzymscy, zrobiliby to oficjalnie i zaraz po tym przyprowadzili by Go do tego, kto wydał rozkaz, czyli namiestnika Poncjusza Piłata, a nie do pałacu arcykapłana.

Żołnierze rzymscy pojawili się przy Jezusie dopiero w momencie przekazania Go Piłatowi i niewykluczone, że byli przy Nim tylko do czasu przebicia Jego boku, po Jego śmierci. Być może wcale nie pilnowali też Jego grobu. Słowa Piłata “Macie straż: idźcie, zabezpieczcie grób” (Mt 27, 65) wcale nie musiały dowodzić, że dał im własnych żołnierzy, mogło to oznaczać, że udzielił zgodę na zabezpieczenie grobu we własnym zakresie. Żydzi mieli przecież własną straż świątynną.

Żołnierze rzymscy nie uciekliby od grobu, nie mogli też rozgłaszać, że spali na służbie. Próba opuszczenia posterunku lub spania podczas służby mogła skończyć się dla nich karą śmierci. Po ucieczce od grobu, strażnicy poszli tłumaczyć się arcykapłanom. Jasno z tego wynika, że to najwyżsi kapłani musieli być ich przełożonymi. Gdyby to byli żołnierze rzymscy, zdali by sprawę Piłatowi.

Oczywiście niewykluczone, że to jednak żołnierze rzymscy pilnowali grobu Jezusa, bo czy straż świątynna musiałaby się tłumaczyć Piłatowi z nie dopełniła swoich obowiązków?

Autor: Anna Kurek
Źródła wykorzystane
  • ks. Czarnocki Tomasz, Proces Jezusa w świetle przepisów prawnych
  • Gać Jan, Aresztowanie Jezusa
  • Sobczyk Marek, Proces Jezusa oczami historyka i prawnika, s. 235-236

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Aby portal mógł istnieć i się dalej rozwijać potrzebne jest finansowe wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer. Wierzę w to, że będę mógł liczyć na szersze wsparcie, które pozwoli mi jeszcze bardziej poświęcić się mojej pracy i pasji, maksymalnie usprawniać stronę oraz ukazywać świat antycznych Rzymian w interesującej formie.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Nowości ze świata antycznego Rzymu

Jeżeli chcesz być na bieżąco z nowościami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera.

Zapisz się do newslettera!

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów