Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Hypatia z Aleksandrii – uczona w cieniu przemian religijnych i politycznych

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Hypatia z Aleksndrii
Hypatia z Aleksndrii | Obraz: https://www.greeknewsagenda.gr/hypatia/

W czasach przełomu między starożytnością a średniowieczem, kiedy chrześcijaństwo umacniało swoją pozycję jako religia państwowa, doszło do wydarzeń, które odcisnęły piętno na historii kultury i nauki. Jedną z najbardziej znanych postaci tego okresu była Hypatia – filozofka, matematyczka i astronomka, której tragiczna śmierć stała się symbolem zmian zachodzących w ówczesnym świecie.

W latach 391–392 cesarz Teodozjusz I wydał tzw. Edykty Teodozjańskie, które zakazywały praktykowania kultów niechrześcijańskich, kontemplowania pogańskich posągów i składania ofiar w świątyniach. Na mocy tych edyktów zniszczono m.in. Serapeum w Aleksandrii, jedną z najwspanialszych świątyń starożytnego świata, poświęconą bogu Serapisowi. Cezareum – świątynia Augusta – zostało przekształcone w kościół chrześcijański. Wraz z objęciem urzędu biskupiego przez Cyryla w 412 roku, sytuacja wyznawców dawnych religii oraz społeczności żydowskiej w mieście uległa dalszym zmianom. W Aleksandrii działała również grupa kaznodziejów chrześcijańskich – tzw. parabolani – która zyskiwała coraz większe wpływy.

W tym właśnie kontekście pojawia się Hypatia – uczona wywodząca się ze szkoły Platona i Plotyna. Córka filozofa Teona, prowadziła wykłady z matematyki, astronomii i filozofii, które przyciągały słuchaczy z różnych części imperium. Znana była także z kontaktów z prefektem Aleksandrii – Orestesem, co wywołało niechęć niektórych środowisk lokalnych.

W marcu 415 roku Hypatia została zaatakowana przez grupę mieszkańców miasta. Według relacji Sokratesa Scholastyka, została wyciągnięta z powozu, pozbawiona życia, a jej ciało spalono w miejscu zwanym Cinaron.

Śmierć Hypatii nie była jedynie osobistym dramatem – przez wielu została odczytana jako symboliczny koniec epoki klasycznej filozofii i nauki greckiej, która ulegała stopniowemu wyparciu przez nowy porządek społeczno-religijny. Postać Hypatii powracała w dziejach – była upamiętniana przez oświeceniowców, romantyków i współczesnych humanistów jako symbol niezależnej myśli i umiłowania wiedzy.

Autor: Piotr Pabis
Źródła wykorzystane
  • Maria Dzielska, Hypatia z Aleksandrii, Kraków 1993

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na kanałach społecznościowych, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM

Dowiedz się więcej!

Wylosuj ciekawostkę i dowiedz się czegoś nowego o antycznym świecie Rzymian. Wchodząc w poniższy link zostaniesz przekierowany do losowego wpisu.

Losowa ciekawostka

Losowa ciekawostka

Odkrywaj tajemnice antycznego Rzymu!

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wpisami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera, który jest wysyłany w każdą sobotę.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Księgarnia rzymska

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów