W Pompejach, w tzw. Domu lekarza (lub Dom sądu Salomona), w 1841 roku odkryto malowidło mające akcent biblijny. Jest to scena nawiązująca do wyroku Salomona (Muzeum Archeologiczne w Neapolu [numer inwentarzowy 113197]).
W swym wyroku władca odwołał się do macierzyńskich uczuć, aby ustalić faktyczne macierzyństwo. Nakazał przepołowić dziecko i dać dwóm kobietom roszczącym pretensje do bycia jego matką. Ta, która była rzeczywiście jego matką, kierowana litością do dziecka, zgodziła się oddać żywe drugiej kobiecie.
Według Pierre Gusmana malowidło faktycznie zawiera aluzję do biblijnej sceny i jego zdaniem ma formę grylloi (gatunek karykatury zapoczątkowany przez Antyfilosa)1.
Na malowidle dostrzec można postać, która zamierza się tasakiem na dziecko. Obok niego jedna z kobiet stoi, natomiast druga klęczy, błagając w sprawie dziecka przed władcą, któremu towarzyszą dwie postacie. Wszystkiemu przypatrują się osoby postronne oraz obstawa żołnierska.
Zdaniem Gusmana nie jest to jedyne nawiązanie do relacji biblijnej. Inne malowidło – według niego – przedstawia Jonasza. Zamiast ryby, na malowidle ukazano hipopotama oraz pigmejów.