Rozdziały
W antycznym Rzymie akuszerki (obstetrices) odgrywały kluczową rolę w społeczeństwie, będąc nie tylko specjalistkami w dziedzinie położnictwa, ale także przewodniczkami kobiet w jednym z najważniejszych momentów ich życia – narodzinach dziecka.
Rola i znaczenie akuszerek
Akuszerki były powszechnie szanowane w społeczeństwie rzymskim, ponieważ to właśnie one nadzorowały porody i pomagały przy narodzinach. Wiedza, którą posiadały, często była przekazywana z pokolenia na pokolenie, a kobiety te uczyły się zarówno od starszych, doświadczonych akuszerek, jak i poprzez praktykę. W wielu przypadkach akuszerki nie ograniczały się jedynie do kwestii porodowych – zajmowały się też podstawową opieką nad zdrowiem kobiet oraz noworodków.
Najlepiej wykwalifikowane akuszerki mogły cieszyć się dużym uznaniem i niezależnością. Często ich umiejętności były nieocenione, zwłaszcza w zamożnych rodzinach, które mogły pozwolić sobie na opiekę jednej, doświadczonej obstetrix. W literaturze zachowały się świadectwa o akuszerkach pracujących zarówno w prywatnych domach, jak i w większych ośrodkach, takich jak łaźnie i świątynie.
Współpraca z lekarzami
Mimo że akuszerki były głównie samodzielnymi specjalistkami, współpracowały z ówczesnymi lekarzami, szczególnie w trudniejszych przypadkach. Nierzadko towarzyszyły one lekarzom, którzy byli odpowiedzialni za bardziej skomplikowane procedury. Niektóre z akuszerek, podobnie jak rzymscy lekarze, korzystały z pism i traktatów medycznych, które tłumaczyły procedury i techniki porodu.
Na przykład, Soranus z Efezu, grecki lekarz działający w Rzymie, napisał traktat medyczny „Gynaikeia”, w którym opisał idealną akuszerkę jako kobietę inteligentną, mającą dobre umiejętności manualne i potrafiącą zachować spokój w stresujących sytuacjach. Zalecał także, aby akuszerki były kobietami, które same rodziły, ponieważ doświadczenie osobiste było uznawane za cenną wiedzę.
U Soranusa znajdujemy wzmiankę, że położnictwo nie było zastrzeżone wyłącznie dla akuszerek. Lekarz, mężczyzna, w wyjątkowych sytuacjach również mógł odbierać poród. Jednak źródła nie pozostawiają wątpliwości, że odbieraniem porodów zajmowały się przede wszystkim akuszerki.
Tradycje i zabobony
W świecie antycznym poród był nie tylko medycznym, ale także duchowym wydarzeniem. Akuszerki były zaznajomione z różnymi praktykami magicznymi i religijnymi. Wierzono, że odpowiednie modlitwy i rytuały mogą zapewnić bezpieczny poród i zdrowie noworodka. Często wykorzystywano amulety oraz zioła, które miały przynieść szczęście i ochronę zarówno matce, jak i dziecku.
Niektóre akuszerki były także kapłankami bogiń związanych z narodzinami i macierzyństwem, takich jak bogini narodzin, macierzyństwa i kobiet Junonie Lucina. Lucina była czczona przez kobiety w całym Rzymie, a akuszerki często przywoływały jej imię podczas porodu.
Akuszerki w literaturze i źródłach historycznych
Znaczna część wiedzy o rzymskich akuszerkach pochodzi z literatury medycznej oraz przekazów archeologicznych. Fragmenty traktatów medycznych, takich jak pisma wspomnianego Soranusa, dostarczają informacji o technikach położniczych i wymaganiach wobec akuszerek. W literaturze rzymskiej, takiej jak pisma Plauta czy Tacyta, pojawiają się postacie akuszerek, które ukazują ich wpływ na codzienne życie Rzymianek.
Również epitafia i inskrypcje na nagrobkach dają świadectwo szacunku, jakim darzono akuszerki. Na niektórych grobowcach zachowały się dedykacje, które podkreślają nie tylko umiejętności akuszeryjne, ale także osobistą więź, jaką nawiązywały one z rodzinami. Zachowały się także liczne reliefy nagrobne przedstawiające scenę narodzin dziecka.