Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

„Otium post negotium” – odpoczynek Rzymianina po pracy

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Relief rzymski ukazujący rzeźnika przy pracy
Relief rzymski ukazujący rzeźnika przy pracy

W starożytnym Rzymie koncepcja otium (odpoczynek) i negotium (praca) stanowiła fundament życia społecznego i osobistego, szczególnie wśród elity. To właśnie otium post negotium — „odpoczynek po pracy” — symbolizowało równowagę, jaką człowiek powinien zachować, aby żyć harmonijnie. Otium miało kluczowe znaczenie w kształtowaniu kultury, filozofii i życia codziennego Rzymian.

Rzymianie rozumieli negotium jako wszystkie obowiązki związane z zarządzaniem majątkiem, sprawami publicznymi oraz życiem zawodowym. Dla mężczyzn elity senackiej negotium mogło oznaczać prowadzenie kampanii politycznych, administrację majątkiem, czy udział w wojnach. Sfera aktywności zawodowej i publicznej była istotna, ale miała swoje granice – po wyczerpaniu zasobów fizycznych i psychicznych należało znaleźć czas na regenerację.

W opozycji do negotium, otium było czasem wolnym od obowiązków, dedykowanym odpoczynkowi, nauce i refleksji. Było to jednak więcej niż tylko bierne lenistwo. Dla rzymskiej arystokracji otium stanowiło przestrzeń dla rozwoju duchowego, twórczego oraz intelektualnego. W czasie otium Rzymianie oddawali się filozofii, literaturze, dyskusjom z przyjaciółmi oraz pielęgnowaniu sztuk. W rezydencjach na wsi, zwanych villae, szukano spokoju i przestrzeni do kontemplacji, gdzie często powstawały wielkie dzieła literackie, jak np. pisma Cycerona.

Ważnym elementem otium było przebywanie na łonie natury – villae były często położone z dala od miast, wśród winnic i ogrodów. Otium uczyło Rzymian harmonii z naturą i samym sobą.

Nie każdy mógł pozwolić sobie na luksus otium. Był on zarezerwowany głównie dla arystokracji, która osiągnęła już swoje cele polityczne i finansowe. Filozofowie, jak Seneka Młodszy, wychwalali otium jako sposób na samorozwój i życie zgodne z naturą, a zarazem krytykowali tych, którzy nie potrafili odnaleźć równowagi między pracą a odpoczynkiem. Cyceron zaś widział w otium czas na refleksję nad życiem publicznym i prywatnym, co czyniło odpoczynek niezwykle cennym dla polityka.

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na kanałach społecznościowych, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM

Dowiedz się więcej!

Wylosuj ciekawostkę i dowiedz się czegoś nowego o antycznym świecie Rzymian. Wchodząc w poniższy link zostaniesz przekierowany do losowego wpisu.

Losowa ciekawostka

Losowa ciekawostka

Odkrywaj tajemnice antycznego Rzymu!

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wpisami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera, który jest wysyłany w każdą sobotę.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Księgarnia rzymska

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów