Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Współczesna rekonstrukcja triremy

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Współczesna rekonstrukcja triremy o nazwie Olympias
Współczesna rekonstrukcja triremy o nazwie Olympias

W latach 1985-1987 odtworzono w skali 1:1 antyczną triremę (trójrzędowiec) o nazwie „Olympias”, jaki wykorzystywali Grecy. Tego typu statki naturalnie stosowane były także przez inne armie antyczne np. Rzym czy Kartaginę.

Statek zbudowany został w Pireusie (Grecja) i powstał przy współpracy architektów zajmujących się projektowaniem statków oraz historyków. Statek ma 36,5 m długości i 5,5 m szerokości i jest zapewne o wiele cięższy od oryginałów. Z przodu statku umocowano 200 kg taran, wykonany z brązu, naśladując oryginał, jaki znajduje się w muzeum w Pireusie.

Trirema czterokrotnie odbyła podróż morską. Najciekawsza próba miała miejsce w 1987 roku, kiedy przy wiosłach siadło 170 wolontariuszy, a statek osiągnął prędkość 17 km/h (aby jednostka był w stanie skutecznie użyć taranu potrzebna była prędkość 30 km/h). Co interesujące, jednostka była w stanie wykonać obrót 180 stopni w ciągu minuty.

Generalnie eksperyment przyniósł wiele odpowiedzi na nurtujące badaczy pytania i udowodnił sprawność jednostki.

Obecnie statek znajduje się w Atenach w Parku Tradycji Morskich.

 

Trirema – jednostka powszechnie stosowana w starożytności

Trirema swoją nazwę „trójrzędowiec” zawdzięcza podstawowemu zespołowi, który stanowiło trzech wioślarzy; każdy z nich obsługiwał jedno wiosło, na trzech różnych poziomach. Trirema był to statek dominujący na Morzu Śródziemnym do III wieku p.n.e. Był mały, zwinny i występował w liczebnych grupach. Posiadał napęd żaglowo-wiosłowy, przy czym w bitwie wykorzystywano głównie wiosła, które zapewniały sterowność.

Głównym sposobem walki triremy było wykorzystania tępego tarana do zniszczenia kadłuba wrogiego statku. W czasie bitwy morskiej miały miejsce liczne manewry i opływanie wrogich jednostek, które miały na celu uzyskanie najlepszej pozycji wobec wrogiego statku, tak aby najefektywniej wykorzystać taran.

Załoga statku liczyła około 200 osób, z czego 170 stanowili wioślarze, a reszta byli to żołnierze, obsługa i oficerowie. Jak podają badacze jednostka była w staniu utrzymać stałą prędkość przez wiele godzin dzięki zmieniającym się wioślarzom (jedynie połowa kadry jednocześnie wiosłowa) oraz smukłej sylwetce.

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na kanałach społecznościowych, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM

Dowiedz się więcej!

Wylosuj ciekawostkę i dowiedz się czegoś nowego o antycznym świecie Rzymian. Wchodząc w poniższy link zostaniesz przekierowany do losowego wpisu.

Losowa ciekawostka

Losowa ciekawostka

Odkrywaj tajemnice antycznego Rzymu!

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wpisami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera, który jest wysyłany w każdą sobotę.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Księgarnia rzymska

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów