Ta strona nie może być wyświetlana w ramkach

Przejdź do strony

Jeśli znajdziesz błąd ortograficzny lub merytoryczny, powiadom mnie, zaznaczając tekst i naciskając Ctrl + Enter.

Agon kapitoliński i agon albański

Ten wpis dostępny jest także w języku: angielski (English)

Odeon Domicjana
Odeon Domicjana

Agony kapitoliński i albański były konkursami, przede wszystkim, poetyckimi. Samo słowo agon w tłumaczeniu z języka greckiego (ἀγών) oznacza zawody, rywalizację. Nawiązywały swoją tradycją do kultury greckiej oraz tamtejszych zawodów sportowych oraz literackich.

Pierwsze próby stworzenia tego rodzaju konkursu podjął cesarz August, który w 2 r. n.e. urządził w okresie Augustaliów w Neapolu zawody przeznaczone dla poezji greckiej. Z kolei w Rzymie pierwszy agon miał miejsce za czasów panowania Nerona (wówczas jednak interesowano się głównie rywalizacją sportową, w kwestiach konkursów poetyckich nikt nie chciał rywalizować z cesarzem). Dopiero Domicjan ustanowił dwa oficjalne agony, które miały się odbywać regularnie. Także za jego panowania te igrzyska cieszyły się największą popularnością.

Agon kapitoliński

Został zainaugurowany w 86 r. n.e. na cześć Jowisza Kapitolińskiego. Miał to być odpowiednik greckich igrzysk olimpijskich, tak jak one również miał się odbywać się co cztery lata. W przeciwieństwie jednak do poprzednich zawodów tego typu większą rolę miały odgrywać występy poetyckie, muzyczne i oratorskie. Agon kapitoliński był bardzo uroczysty, nadzorował go sam cesarz w stroju greckim. Zwycięzca otrzymywał w nagrodę wieniec dębowy. Udział brali nie tylko poeci z Rzymu, lecz z najdalszych prowincji cesarstwa.

Wśród zawodów sportowych wymienić można konkurencje w biegach, boksie, rzucie dyskiem oraz rzucie oszczepem. Na konkurencje artystyczne składały się popisy krasomówcze, poezja łacińska, poezja grecka oraz muzyka.

W związku z tym, że agon kapitoliński miał się odbywać regularnie, wybrano stałe miejsca dla zawodów. W przypadku agonów sportowych przeznaczony do tego został Circus agonalis, z kolei dla agonów artystycznych udostępniono Odeon. Co ciekawe, Domicjan umożliwił oglądanie tego widowiska ograniczonej liczbie widzów. W Odeonie znajdywało się ok. 5000 miejsc (10 600 loca), a w Circus agonalis 15 000 (30 088 loca). W porównaniu do innych tego rodzaju budynków było to naprawdę niewiele: suma miejsc z tych dwóch obiektów była więcej niż o połowę mniejsza od liczby miejsc w jednym amfiteatrze Flawiuszów.

Agon albański

Urządzany był co roku w dniu 19. marca w posiadłości Domicjana w miejscowości Alba u stóp Gór Albańskich. Ich patronką była bogini Minerwa, opiekunka sztuk i umiejętności. Nie był on tak prestiżowy jak agon kapitoliński, mimo to cieszył się zainteresowaniem poetów, którzy chcieli prezentować swoje utwory.

Uczestnicy

Nie wiemy zbyt wiele o uczestnikach poszczególnych konkursów, ani o utworach, które prezentowali. Trudność sprawia także określenie kryteriów jakimi kierowali się sędziowie przy wręczeniu nagród. Informacje o niektórych zawodnikach i zwycięzcach zachowały się jednak w nielicznych przekazach źródłowych.

W agonie kapitolińskim zwyciężali m.in.: Kollinus (zwycięzca z 86 r.), Karus oraz autor tragedii – Scewus Memor. O każdym z nich wspomina w swoich epigramach poeta rzymski – Marcjalis (ep. IV 54; IX 23; XI 9). Na podstawie jego utworów można również wywnioskować, że udział w tym widowisku brali także udział poeta Apollodorus (ep. I 61) oraz Artemidor T. Flawiusz z Adana (ep. VI 77). Nie da się natomiast stwierdzić, czy sam Marcjalis brał bezpośredni udział w konkursie.

Dodatkowo znamy osobę, która próbowała swoich sił w obu agonach. Był nią poeta Stacjusz (Młodszy). Odniósł on zwycięstwo na agonie albańskim, prawdopodobnie między 89 a 93 r., przegrał natomiast na agonie kapitolińskim w 94 r.

Odbiór społeczeństwa

Agony literackie, w przeciwieństwie do zmagań gladiatorów czy też wyścigów cyrkowych, nie cieszyły się zbyt wielką popularnością. Tłum wyrażał się o nich niezbyt pochlebnie, upatrywano w nich (a zwłaszcza w reprezentowanej przez nich tradycji greckiej) upadek moralności i zwyrodnienie. Poeci satyryczni, a wśród nich wspominany już Marcjalis, raczej krytykowali i wyśmiewali uczestników, niż doceniali ich kunszt literacki.

Autor: Aneta Bąk
Źródła wykorzystane
  • J. Carcorpino, Życie codzienne w Rzymie w okresie rozkwitu cesarstwa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966
  • M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska – okres cesarstwa, Warszawa 1992
  • B.W. Jones, The Emperor Domitian, New York 1992
  • A. Krawczuk, Poczet cesarzy rzymskich, Warszawa 2011
  • Martial, Epigrams, Volume I-III, Edited and translated by D.R. Shackleton Bailey, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993
  • H. Szelest, Marcjalis i jego twórczość, Wrocław 1963

IMPERIUM ROMANUM potrzebuje Twojego wsparcia!

Jeżeli podobają Ci się treści, jakie gromadzę na portalu oraz, którymi dzielę się na kanałach społecznościowych, wdzięczny będę za jakiekolwiek wsparcie. Nawet najmniejsze kwoty pozwolą mi opłacić dalsze poprawki, ulepszenia na stronie oraz serwer.

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM!

Wesprzyj IMPERIUM ROMANUM

Dowiedz się więcej!

Wylosuj ciekawostkę i dowiedz się czegoś nowego o antycznym świecie Rzymian. Wchodząc w poniższy link zostaniesz przekierowany do losowego wpisu.

Losowa ciekawostka

Losowa ciekawostka

Odkrywaj tajemnice antycznego Rzymu!

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wpisami na portalu oraz odkryciami ze świata antycznego Rzymu, zapisz się do newslettera, który jest wysyłany w każdą sobotę.

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera

Księgarnia rzymska

Zapraszam do kupowania ciekawych książek poświęconych historii antycznego Rzymu i starożytności. Czytelnikom przysługuje rabat na wszelkie zakupy (hasło do rabatu: imperiumromanum).

Zajrzyj do księgarni

Księgarnia rzymska

Raport o błędzie

Poniższy tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów