Naukowcy z UCLA oraz National Gallery of Art w Waszyngtonie wykorzystali najnowsze technologie, aby odkryć proces powstawania antycznego dzieła sztuki – kobiecego portretu fajumskiego.
Portret zmarłej kobiety liczy niemal 2000 lat i jest przykładem tzw. portretu fajumskiego. Powstał w II wieku n.e. i pochodzi z terenów ówczesnego rzymskiego Egiptu. Malowidło jest niezwykle wyraźne – duże czarne oczy, zarysowane brwi, pełne usta, jaskrawy naszyjnik oraz intensywnie purpurowa szata. Z pewnością portret ukazuje niegdyś poważaną i bogatą matronę.
Jak się okazuje naukowcy są w stanie poznać więcej tajemnic związanych z dziełem. Przy pomocy połączenia trzech różnych metod udało im się zastosować tzw. technologię makroskopowego multimodalnego obrazowania chemicznego, która pozwoliła stworzyć niezwykle szczegółową mapę chemicznych śladów po nałożonych pigmentach.
Jak się okazuje, artysta wykonujący to dzieło mieszał różne materiały, aby osiągnąć żywe kolory: czerwoną ochrę i ołów dla zaznaczenia policzków, czerń węglową, natrojarosyt dla osiągnięcia zielono-żółtego tła oraz inne pigmenty dla uzyskania koloru włosów. Nowa technika pozwoliła naukowcom także stwierdzić, że obraz wykonany został przy użyciu trzech różnych narzędzi: szczotki z włosiem, narzędzia do grawerowania i metalowej łyżki.
Ponadto udało się potwierdzić przypuszczenia, że przed nałożeniem pigmentów artysta równomiernie roztopił wosk pszczeli i rozprowadził po drewnie (tzw. malarstwo enkaustyczne). Wszystkie te wnioski autorzy wyciągnęli bez pobierania ani odrobiony materiału z malowidła.
Więcej o badaniach w źródle.