Wpisy gościnne Czytelników na tematy związany z historią antycznego Rzymu oraz starożytnością. Jeżeli także chciałbyś podzielić się swoją twórczością lub pracą, zachęcam do podesłania tekstu.
W 45 roku p.n.e. w Rzymie pojawił się człowiek podający się za potomka Gajusza Mariusza. Naprawdę najprawdopodobniej nazywał się Amatius i był wyzwoleńcem. Podróżował po Italii i odwiedzał osady założone przez dawnych żołnierzy Mariusza. Zdobył sobie bardzo szybko ich szacunek podając się za potomka zmarłego wodza. Równie szybko zdobył popularność wśród rzymskich rzemieślników.
Gajusz Rabirius Postumus był synem Gajusza Rabiriusza bronionego przez Cycerona w 63 roku p.n.e. Był jednym z Rzymian którzy pożyczyli pieniądze Ptolemeuszowi Auletesowi w celu wsparcia jego planów odzyskania egipskiego tronu.
W Pompejach, w tzw. Domu lekarza (lub Dom sądu Salomona), w 1841 roku odkryto malowidło mające akcent biblijny. Jest to scena nawiązująca do wyroku Salomona (Muzeum Archeologiczne w Neapolu [numer inwentarzowy 113197]).
Przegląd poszczególnych wypowiedzi w tekstach źródłowych ukazuje nam kwiecisty obraz stosunku męskiej części starożytnego społeczeństwa do kobiet. A jest on niezmiernie krytyczny i bardzo uszczypliwy. Ale zacznijmy dość aksamitnie…
Pojawił się kolejny trailer nowej produkcji Netflixa – „Barbarzyńcy”. Interesującym faktem jest to, że aktorzy w serialu posługiwać się będą łaciną oraz językiem niemieckim.
Wartość konia była ogromna, jeśli wziąć pod uwagę komunikację, transport, a przede wszystkim jego militarne zastosowanie w boju. Tradycyjnie starożytni podkreślali niezwykłość Bucefalosa, konia, który długo towarzyszył Aleksandrowi Wielkiemu podczas jego militarnych podbojów.
Los gladiatorów był ciężki. Choć pogardzani i trzymani krótko w zamkniętych koszarach, świetnie orientowali się co do poglądów współczesnych sobie notabli, zwłaszcza w kwestiach ich dotyczących.
Pojawił się trailer najnowszej produkcji Netflixa w tematyce starożytnego Rzymu – „Barbarians”. Serial opowiadać będzie o klęsce Rzymian w lesie Teutoburskim w 9 roku n.e. Premiera ma mieć miejsce w następnym tygodniu.
W świecie grecko-rzymskim, a także żydowskim, kobiety miały mocno ograniczone prawa. Zdawali sobie z tego sprawę rzymscy juryści. Papinianus stwierdził wprost: W wielu przepisach naszego prawa pozycja prawna kobiet jest gorsza niż mężczyzn.
Święto ku czci Flory (Floralia), choć miało radosną atmosferę, to jednak o charakterze raczej rozwiązłym, plebejskim. Dlaczego to święto było takie niezwykłe? Czy wzbudzało kontrowersję ówczesnych?